Kürtaj

Kürtaj, 10 haftaya kadar rahim içine yerleşmiş olan gebeliğin yasal olarak sonlandırılması işlemidir.10 haftadan büyük olan gebeliklerin sonlandırılması yasal değildir. 10 haftadan büyük gebelikler ancak anne hayatını riske eden bir hastalığın varlığında veya fetus ile ilgili bir hastalık durumunda sonlandırılabilir.

Kürtaj uygun yer ve zamanda yapılırsa genellikle sorun yaşanmaz. Ancak yapılan her tıbbi müdahalenin belirli risklerinin olduğunu bilmek gerekir. Kürtaj için en uygun zaman 6-7 haftalık gebelik dönemidir. Bu dönemde ultrasonografi ile rahim içindeki gebelik kesesi görülür. Gebelik çok küçük ise, kürtaj yapılsa bile gebelik alınamayabilir. Bu nedenle zamanlama çok önemlidir. Doktorunuzun önerilerini göz ardı etmeyiniz. Halk arasında yaygın olarak konuşulan  “ilk gebelik kürtaj olursa kişinin bir daha çocuğu olmaz” görüşü doğru değildir.

Kürtaj ağrılı bir müdahaledir. Her kişinin ağrı eşiği değişmekle birlikte, müdahale için doktorunuzun ne tip anestezi uygulanacağı konusundaki görüşleri önemlidir. Anestezi lokal veya genel olabilir. Her anestezi türünün de avantaj ve dezavantajları vardır. Özellikle ilk gebeliğin sonlandırılmasında genel anestezi uygulanması daha uygun olur.

Kürtaj sonrası birçok sorun ile karşılaşılabilir. Bunlar hakkında kısaca şunlar söylenebilir.

1. Kanama: Genellikle müdahale sonrası 10 güne kadar uzayabilen lekelenme tarzı kanamalar olabilir. Bazen hiç kanama olmaz. Kanama yoğun ise mutlaka doktorunuz ile irtibata geçiniz.
  2. Parça kalması: Müdahale sonrası kanamanın uzaması ve parça gelmesi bu durumu düşündürür.
  3. Enfeksiyon: Her müdahale sonrası enfeksiyon riski olur. Bu nedenle doktorunuz tarafından size önerilen ilaçları düzenli olarak kullanınız.
  4. Gebeliğin devam etmesi: Genellikle çok küçük gebelikler için yapılan müdahalelerde olur. Bu nedenle doktorunuzun önerdiği tarihte mutlaka kontrole gidiniz.
  5. Rahim ağzının açılmaması : Bu durumda müdahale yapılamaz.
  6. Rahimin delinmesi: Nadir görülen bir sorundur ancak sonuçları komplikedir.

Kürtaj sonrasında biraz istirahat gerekir. Aynı gün ağır iş uygun olmaz. Kürtaj sonrası doktorunuzun verdiği bilgileri dikkatli dinleyiniz. 10 gün sonra mutlaka kontrole gidiniz. Sizce normal olmayan bir durum ile karşılaşırsanız mutlaka doktorunuzu arayınız.30-40 gün içinde adet olmayı bekleyiniz. Bu süre 45 günü geçerse doktorunuz ile irtibata geçiniz.