Vajinal Mantar Enfeksiyonu

Vajinal mantar enfeksiyonları , kadınların sık karşılaştığı sorunlardan birisidir. Her kadın hayatının bir döneminde mutlaka mantar enfeksiyonu ile karşılaşır. Bu enfeksiyona yol açan Candida Albicans adlı mantardır ancak başka mantar türleri de olabilir. Bu mantar normalde kadının kendi vajinal florasında bulunur ve hastalık yapmaz. Ancak çeşitli nedenlerle vücut direnci düşünce , mantar enfeksiyonları ortaya çıkar. Nadiren cinsel temas ile de geçebilir ancak erkek semeninde  üretilemediği için , cinsel yolla bulaşan hastalık olarak kabul edilmez. En çok titiz kadınlarda görülür.(Vajina içerisinin asidik bir yapısı vardır.Bunu sağlayan da Doderlein basilidir.Bu basillerin ortadan kaldırılması hastalığa neden olur.) Özellikle vajina içini sabun veya benzeri bazik maddelerle temizleyen kadınların vajinal florası bozulur ve mantar enfeksiyonu ortaya çıkar. Bunun dışında, antibiotik kullanımı, şeker hastalığı, doğum kontrol haplarının kullanımı, spiral, naylon iç çamaşırı kullanımı, devamlı hijyenik ped kullanımı, tampon kullanımı, şişmanlık ve gebelik durumlarında da mantar enfeksiyonlarına yatkınlık oluşur.

En önemli belirtisi kaşıntıdır.Kaşıntı geceleri artar ve dış genital organlarda yanmaya neden olur. Akıntı , genel olarak kokusuzdur ve hastalar ‘’peynir kesiği’’ şeklinde olduğunu tariflerler. Eğer koku varsa ikincil bir enfeksiyon varlığı düşünülür. Tanı koymak için, vajinal muayene yeterlidir. Mantar plakları teşhis koydurur.

Tedavisi için sistemik ve lokal ilaçlar kullanılır. Vajinal fitil ve kremler lokal tedavide kullanılır.Tekrarlayan mantar enfeksiyonlarında genellikle eş tedavisinin de yapılması tavsiye edilir.